Review: Man Alive- Everything Everything.

Ik heb me al eerder (zeer positief) uitgelaten over deze band, namelijk toen ze nog minder bekend waren en slechts demo en ep’s hadden uitgebracht, maar eindelijk mag ik met veel genoegen aankondigen dat hun debuutalbum eindelijk uit is: Man Alive.
De nummers ‘’MY KZ, UR BF’’ , ‘’Photoshop Handsome’’ en ‘’Suffragete Suffragette’’ waarover ik zeer enthousiast hebben ze allemaal in het album gehouden, maar dan wel een beetje opgepimpt.

De stem van Jonathan Higgs heeft een heel breed bereik en dat maakt de muziek variërend. Het is duidelijk een indieband door het gebruik van synthesizers, laptops en andere apparatuur die uitstraalt dat ze lekker experimenteren en anders willen zijn. Dit alles ondersteund door lekkere, indie, niet-té-dominante en soms een beetje funky ritmes. Toch is de muziek toegankelijk en is het niet één grote, (bewust) moeilijke brei zoals andere opkomende indiebandjes zich wel eens in willen storten.
Dat het modern is, is ook te merken aan de teksten. Frontman Jonathan heeft zich flink laten leiden door het moderne computertijdperk: hij verwerkt er thema’s in als games en photoshoppen.
De nummers zijn stuk voor stuk aangenaam om te luisteren. Het zijn stuk voor stuk kleine meesterwerkjes die je luisteraar elke keer, nadat het nummer geëindigd is, met een flink gevoel van voldoening achterlaat.
Het nummer ‘’Qwerty finger’’ voelt verschrikkelijk vol. Door het hele nummer door is er een ondertoon van een synthesizer aanwezig en de heel hoge zang word afgewisseld met up tempo ritmes. Het mag dan wel een goed nummer zijn, ze moeten wel oppassen dat ze hun nummers niet laten verdrinken in een overlopend bad aan geluid, want juist de stiltes en als een nummer zich in sommige stukjes beperkt tot een paar basis instrumenten zou het een nummer als deze makkelijker luisterbaar maken. Maar dit is natuurlijk een klein vlekje op een heel mooi geheel. En misschien is deze kritiek wel geheel onterecht. Jonathan geeft namelijk toe dat de luisteraar veel aandacht moet hebben bij het luisteren van deze muziek en geduld moet hebben. Als de luisteraar eenmaal zich goed stort in het album krijgt de hij of zij er ook heel erg veel voor terug, zo beweert Jonathan.

Ik zie dit echt als toekomst. Het is vers, modern, ingewikkeld maar niet moeilijk, je hoort dat er genoten is bij het maken van het album en dat maakt laat de luisteraar echt achter met een fijn gevoel. Sommige mensen zullen een tijdje nodig hebben om dit album te kunnen appreciëren, wat natuurlijk ook een risico met zich meebrengt, namelijk dat die moeite niet genomen gaat worden. Ik hoop echt dat mensen hier wel voor open zullen staan en ik denk dat de aanstekende singels hier wel voor zullen zorgen. Aanrader, echt.

MY KZ, UR BF

Over themediadump

Wij zijn twee jonge, blonde gespierde goden die voor jou al je shit reviewen!