Maandagergernissen: Boos op Gijsbert.

‘’The Strokes hebben er de tijd voor genomen. Vijf jaar na het niet erg sterke album First Impressions Of Earth is daar eindelijk Angles. Het ergste is misschien nog wel dat het zo duidelijk te horen is dat het New Yorkse vijftal er zo lang over gedaan heeft.

Gehoopt was op een band die zichzelf herpakt na een aantal op z’n best half geslaagde soloprojecten. Afgeleverd: een plaat die geen moment de indruk wekt dat daar enige ziel en zaligheid in is gelegd. Opener Machu Picchu klinkt met een flirt naar exotica vooral gewild anders dan wat we van de tien jaar geleden als redders van de rock ’n’ roll onthaalde Strokes gewend zijn. Maar net als de single Under Cover Of Darkness is het nummer nog altijd geen partij voor de klassiekers Someday en Last Nite waarmee de band ooit furore maakte. Geen moment voel je iets van de broeierigheid, het mysterie of de opwinding van het debuut Is This It? De vierde Strokes is opnieuw een tegenvaller. ‘’

Zo schrijft de volkskrant, Gijsbert Kamer om precies te zijn, over het nieuwe album Angels van the Strokes. Toen ik dit las werd ik boos. Zelf had ik dezelfde dag het album beluisterd en was al gauw verslaafd aan het nummer Under Cover of Darkness. Het is een verdomd catchy nummer dat constant in je hoofd zit, maar niet op een vervelende Rebecca Black manier. Het heeft lekker gitaarriffs, het klinkt vers, een refrein om rode oortjes van te krijgen en het plezier druipt er van af. Ik was erg enthousiast.

Ten eerste vind ik de manier waarop onze Gijsbert de vergelijking legt naar het epische debuut Is This It? niet goed. Het is logisch dat meesterwerken als maatstaven worden genomen, maar dat moet niet betekenen dat elk erop volgend album een kopie of aftreksel ervan moet zijn, erg kortzichtig dit. Nu lijkt het meer alsof the Strokes er last van krijgen dat ze zo’n goed debuut hebben neergezet. Het mag dan wel misschien minder goed zijn dan Is This It?, ik vind het een goede plaat, duidelijk een andere richting en lekker nieuwe dingen uitproberen. Het nummer Machu Picchu heeft ook weer heel wat verassende kanten, een lekker licht nummer wat slim in elkaar zit en een prachtige warme, stoere en verfrissende sound heeft.

En ten tweede kan ik wel huilen om de zweverige woordkeuze, alsof hij toch nog even wil laten zien dat hij voor een ‘’kwaliteitskrant’’ werkt. Man, lul niet. ‘’Ik vind het een slecht album, omdat…’’ daar heb je wat aan.

Bah… Hij heeft een flinke invloed op het publiek en om dan een product waar hard aan gewerkt is op zo’n neerbuigende manier naar beneden te halen, dat gaat er bij mij niet in. En begrijp me niet verkeerd, ik heb niks tegen een mening. En dat terwijl voor hem waarschijnlijk de triangel bespelen al een uitdaging is.

Natuurlijk voelde ik me geroepen om een reactie te plaatsen. Een kritische, maar beleefde reactie. Deze werd echter verwijderd. Censuur ten top. Nu kun je godverdomme de volle lading krijgen, Gijsbert.

Over themediadump

Wij zijn twee jonge, blonde gespierde goden die voor jou al je shit reviewen!
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

4 reacties op Maandagergernissen: Boos op Gijsbert.

  1. Nora zegt:

    Weg met het establishment!

  2. Daniela zegt:

    Gijsbert stinkt gewoon, en dat nummer is tof !

  3. Jensh zegt:

    Ik heb eventjes naar wat oude en nieuwe Strokes songs geluisterd, en persoonlijk vind ik het nieuwe een stuk toffer, met name ‘Machu Picchu’ vond ik awesome.
    Je moeten je echter beseffen, zo kijken mensen aan tegen bands die wat nieuws proberen. Men wil kopieën van ‘meesterwerken’.
    (Dat is btw geen goed idee als muziekant zijnde, er zijn genoeg bands die flink hebben gefaalt in het proberen nastreven van hun ‘beste’ album).

    Tof stukje.

  4. Els zegt:

    Ja, dat we in een ‘vrij’ land leven geloof ik al hééél lang niet meer. En verder: journalisten hangen me echt de strot uit. Ze proberen elkaar af te troeven in het afzeiken van alles en iedereen.

Geef een reactie

